Symbol języka migowego

Podsumowanie projektu

logo_erasmus.jpg 

 „Praca, nauka i doświadczenie europejskie – staż zawodowy uczniów Zespołu Szkół nr 2 w Bochni”

 Uczniowie Zespołu Szkół Nr 2 w Bochni wzięli udział w projekcie „Praca, nauka i doświadczenie europejskie – staż zawodowy uczniów Zespołu Szkół nr 2 w Bochni” nr 2020-1-PL01-KA102-080283. Projekt był skierowany do 70 uczniów, kształcących się w zawodach: technik budownictwa, technik architektury krajobrazu i technik reklamy. W ramach realizowanego przedsięwzięcia, uczniowie odbyli dwutygodniową praktykę zawodową w Grecji w przedsiębiorstwach o profilach działalności zgodnych z kierunkami kształcenia.  Pierwsza mobilność została zrealizowana w terminie 12.09.2021-25.09.2021 r., a mobilność druga w terminie 26.09.2021-09.10.2021 r. Organizacją przyjmującą i odpowiedzialną za realizację staży był partner Center for Vocational Training z Grecji. Opiekę nad uczniami podczas pobytu w Grecji sprawowali nauczyciele przedmiotów zawodowych: Renata Czarnota, Zofia Winiarska, Natalia Paprota, Bogumił Woźniak. Udział w projekcie jest bezpłatny. Młodzież miała zapewnione transport, zakwaterowanie, wyżywienie, kieszonkowe. Na realizację projektu szkoła otrzymała budżet w wysokości ponad 520 000 PLN.

Głównym celem projektu było odbycie szkolenia zawodowego przez uczniów. Podniesienie ich poziomu wiedzy i kompetencji zawodowych, poszerzenie kwalifikacji i umiejętności zawodowych na europejskim rynku pracy, oraz uzyskanie certyfikatów poświadczających zdobyte umiejętności. Celem przedsięwzięcia był również wzrost umiejętności językowych uczniów szczególnie języka angielskiego zawodowego i nabycie podstaw komunikacji w języku greckim. Kolejnym aspektem mobilności było poznanie greckiej kultury i tradycji, kształtowanie zdolności interpersonalnych i społecznych, rozwój wiary we własne możliwości, wzrost samooceny, rozwój samodzielności i niezależności.

Wyjazd został poprzedzony obowiązkowymi zajęciami przygotowawczymi. Uczniowie wzięli udział w warsztatach kulturowych „Kultura i greckie obyczaje”, w warsztatach pedagogicznych „Komunikacja interpersonalna i jak sobie poradzić w sytuacjach stresu”, oraz w kursie języka angielskiego i kursie z podstaw języka greckiego.

Staż zawodowy budowlańców miał miejsce w kompleksie Olimpus Villas. Program praktyki obejmował głównie wykonywanie robót renowacyjnych obiektów budowlanych. Uczniowie asystowali przy organizowaniu stanowisk pracy do wykonywania poszczególnych prac. Obserwowali działania związane z kierowaniem robotami budowlanymi, planowaniem, organizowaniem i zagospodarowaniem placu budowy. Uczyli się obsługi maszyn i urządzeń wykorzystywanych przy robotach budowlanych zgodnie z zasadami ich eksploatacji. Zapoznali się również z programami komputerowymi m.in. do kosztorysowania. Uczniowie podczas odbywania praktyki mogli liczyć na wsparcie ze strony opiekunów staży, którzy udzielali wszelkich odpowiedzi i wyjaśnień w języku angielskim.

Uczniowie z zawodu technik architektury krajobrazu odbyli swój staż m. in. w szkółce roślin w Katerini i w ogrodach kompleksu Olimpus Villas. Podczas zajęć projektowali i aranżowali rabaty. Dobierali odpowiednie narzędzia i sprzęt do prac związanych z uprawą i pielęgnacją roślin ozdobnych, uczyli się obsługi narzędzi potrzebnych w przyszłej pracy architekta krajobrazu. Zapoznali się z nowymi technologiami w zakresie budowy obiektów małej architektury i zabiegami związanymi z konserwacją tych elementów. W czasie zajęć uczyli się oceniać stan roślin przeznaczonych do transportu, składowania i urządzania obiektów architektury krajobrazu jak również przygotowywać materiały do urządzania dekoracji roślinnych. Praca w szkółce roślin to był również dobry czas na zapoznanie się działalnością przedsiębiorstwa z wyposażeniem technicznym stanowisk pracy do wykonywania robót związanych z prowadzeniem prac ogrodniczych. Uczniowie w zakresie staży zapoznali się także z odpowiednimi programami komputerowymi stosowanymi podczas projektowania elementów architektury krajobrazu oraz z programami do kosztorysowania.

Uczniowie kształcący się w zawodzie technik reklamy, odbywając swoje praktyki również zapoznali się działalnością firmy branży reklamowej jej strukturą organizacyjną i obowiązującymi zasadami organizacji pracy. Podczas zajęć tworzyli strony www, przygotowywali reklamy na stronie internetowej zgodnie z oczekiwaniami klienta. W ramach odbywanego stażu zapoznali się z obsługą odpowiednich programów komputerowych. Realizując cele praktyki zawodowej odbyli tematyczne wizyty zawodoznawcze, które były dobrą okazją do zapoznania się z wyposażeniem technicznym i sprzętem stosowanym na poszczególnych stanowiskach pracy w firmach reklamowych. Był to również dobry czas na połączenie zdobytej teorii z praktyką, którą w przyszłości będą mogli wykorzystać w swoim życiu zawodowym. W ramach zaplanowanych wizyt młodzież udała się do zakładu poligraficznego i drukarni Metro graphics w Katerini, gdzie miała okazję poznać jak od podstaw projektuje się banery, naklejki i inne materiały graficzne. Zobaczyli jak powstają napisy z neonów. Podczas zajęć w drukarni uczniowie zaprojektowali i wydrukowali baner swojej szkoły. Zwiedzili również biura lokalnej gazety codziennej „Olympio Bima”, gdzie poznali proces przygotowania i produkcji gazety. Dowiedzieli się jak wygląda od początku proces zdobywania informacji do tworzenia layoutu, umieszczania reklam i informacji na stronie www oraz druku. Odwiedzili także lokalną radiostację „R Olympus 101,5” w Pierii, gdzie usłyszeli w jaki sposób reklama trafia do odbiorcy i jak napływają informacje do studia.

Czas wolny uczniowie spędzali równie aktywnie grając w piłkę i spacerując brzegiem morza. Pobyt w Grecji to nie tylko zajęcia praktyczne, ale również czas pięknych i niesamowitych wycieczek kulturoznawczych.

Uczniowie zwiedzili m.in. jedno z najbardziej niesamowitych miejsc w Europie – Meteory, gdzie wraz z opiekunami i przewodnikiem zobaczyli kompleks klasztorów prawosławnych zawieszonych „między niebem a ziemią”. To miejsce, gdzie można zachwycić się wspaniałym widokiem klasztorów umieszczonych na szczytach masywów skalnych.

Kolejnym dniem niezapomnianych wrażeń okazał się rejs statkiem na wyspę Skiathos i plażę Koukounaries. Podróż rozpoczęła się w porcie Amaliapolis w zatoce Pegastyckiej. W drodze na wyspę uczniowie zwiedzili miasteczko Skiathos, które jest ojczyzną znanego pisarza greckiego Aleksandrosa Papadiamandisa, słynącego z pięknych opowieści marynistycznych. Po krótkim zwiedzaniu miasta, dopłynęli na najpiękniejszą w całej Grecji plażę Koukounaries, co oznacza plaża szyszkowa. Wyróżnia się ona złotym piaskiem z dużą zawartością minerału mika, pięknie błyszczącego w świetle słonecznym. Cały rejs młodzież spędziła tanecznie w towarzystwie kapitanów statku, którzy umilali czas podróży ucząc greckich tańców zorby i syrtaki.

Kolejnym punktem na mapie podróży było malownicze, górskie miasteczko Litochoro. Jest ono zlokalizowane u stóp mitycznej góry Olimp. Wędrówka wąwozem rzeki Enipeas prowadzi do Wodospadu Zeusa, pod którym wyżłobione są baseny nazywane Wannami Afrodyty. Wąwóz jest wyjątkowo piękny, po obu stronach widać pionowe skalne urwiska, a w dole szumi rzeka.

W ramach zaplanowanych wycieczek uczniowie wraz z opiekunami zwiedzili małą, górską wioskę Palias Panteleimonas na zboczu Olimpu. To przepiękna wioseczka z niesamowitą architekturą, wąskimi kamiennymi uliczkami, dużą ilością kwiatów i licznymi sklepikami z lokalnymi produktami: miodami z kasztana jadalnego, naturalnymi kosmetykami, nalewkami i pamiątkami. W centrum miasta można podziwiać 200-letni platan. Palias Panteleimonas jest wpisane na listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNSCO.

Na trasie zwiedzania znalazły się również Thessaloniki. Jest to drugie co do wielkości po Atenach miasto Grecji. Uczniowie zobaczyli tu najciekawsze zabytki m.in. Białą Wieżę – White Tower of Thessaloniki, Plac Arystotelesa, Łuk Aleksandra, wystawę parasolek, targ miejski – Modiano Market. Chętni mogli również odbyć rejs statkiem, podziwiając panoramę miasta.

Innym miejscem, które zwiedzili była Dolina Tempi ze świętym źródełkiem Świętej Paraskiewi, patronki ślepców i niedowidzących, oraz pięknie wkomponowaną w skały, zdobioną dziesiątkami ikon cerkiew.

Pobyt w Grecji pozostawił w pamięci uczniów niezapomniane wrażenia. Podsumowując praktykę zagraniczną warto zacytować ich opinie na temat wyjazdu:

Emilia Fitrzyk z kl. III technik reklamy opowiada „Wyjazd był super. Pobyt w hotelu San Panteleimon będziemy wszyscy miło wspominać. Czuliśmy się tam jak na najlepszych wakacjach z przepysznym jedzeniem i ślicznymi widokami. Z otwartego okna było słychać szum morza, a plaża oddalona była kilka kroków od hotelu. Nasze praktyki przebiegały w miłej atmosferze. Codziennie były czymś urozmaicone. Były to wyjazdy do greckich firm związanych z branżą reklamową. Mieliśmy okazję poznać i pracować na różnych programach graficznych”.

Magdalena Trojan z kl. III technik reklamy wspomina „Staż w Grecji był bardzo ciekawym przeżyciem. Najbardziej utkwił mi w pamięci rejs statkiem na wyspę Skiathos. Na pokładzie załoga statku nauczyła nas popularnego tańca zorba. Podczas pobytu na wyspie mieliśmy również okazję skorzystać z różnych atrakcji wodnych. Ten dzień był jednym z najlepszych podczas całego pobytu. Zdecydowanie powtórzyłabym ten wyjazd.”

Agnieszka Czekaj z  kl. III technik reklamy mówi „Ten wyjazd to było najlepsze co spotkało mnie w tym roku. Przez dwa tygodnie pobytu w Grecji zwiedziliśmy mnóstwo przepięknych miejsc. Odbyliśmy praktyki w swoich zawodach, zdobywając nową wiedze i doświadczenie zawodowe. Gdybym miała kolejną taką okazję to pojechałabym bez zastanawiania.”

Na zakończenie praktyki wszyscy uczestnicy otrzymali Certyfikaty Europass Mobilność oraz zaświadczenia poświadczające zdobyte kompetencje i umiejętności zawodowe. Założone cele mobilności zostały osiągnięte. Realizacja projektu w znacznym stopniu przyczyniła się również do rozwoju szkoły, zwiększając atrakcyjność oferty edukacyjnej.

Projekt jest realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) na zasadach Programu Erasmus+ sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe, konkurs 2020.

Opracowała Renata Czarnota

 Zdjęcie grupowe, I grupa erasmus Grecja

Uczestnicy I mobilności: Chwastek Agata, Mroczek Adrian, Fitrzyk Grzegorz, Bienias Michał, Miśkowicz Monika, Drożdż Kacper, Czesak Martyna, Buszko Agnieszka, Stolarczyk Wojciech, Cygan Nikodem, Szęszoł Katarzyna, Szewczyk Mateusz, Kowalczyk Jakub, Kozik Jakub, Stary Wiktor, Włosiński Michał, Siwadło Konrad, Kowalczyk Adrian, Wełna Marcin, Węglarz Weronika, Kokoszka Marta, Piech Klaudia, Ślęczek Anna, Tomala Filip, Rutkowicz Kacper, Pilch Kacper, Szydłowski Krystian, Kmiecik Kacper, Dziurdzia Wiktoria, Nowak Katarzyna, Słomnicka Maria, Czesak Marlena, Krawiec Agnieszka, Lekka Emanuela, Dziuba Daria.

 Zdjęcie grupowe, I grupa erasmus Grecja

Uczestnicy II mobilności: Pamuła Marcin, Gicala Nikodem, Gąska Anna, Oświęcimska Karolina, Antończyk Piotr, Gołdas Aleksandra, Kapcia Magdalena, Stochel Aleksandra, Brydniak Marcel, Kuras Mateusz, Opioła Izabela, Dudziak Aleksandra, Trela Martyna, Brzegowa Agata, Kurek Martyna, Lesiewicz Beata, Piaskorska Weronika, Szybińska Martyna, Nowak Aleksandra, Budzyn Zuzanna, Jachowicz Julia, Fitrzyk Emilia, Czekaj Agnieszka, Broszkiewicz Natalia, Trzósło Martyna, Góral Nikodem, Twardowska Emilia, Tomala Agnieszka, Wójcik Natalia, Krawczyk Szymon, Grzegorz Grzybek, Kukla Zuzanna, Zym Gabriela, Trojan Magdalena, Niedziela Daria.

 

Logotypy funduszy UE

„Cyfrowy Powiat Bocheński” - E-administracja w Powiecie Bocheńskim.

Używamy plików cookies w celu optymalnej obsługi Państwa wizyty na naszej stronie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.