Symbol języka migowego

Raport podsumowujący projekt VET programu Erasmus+

07.01.2025
Wpis może zawierać nieaktualne dane.


Raport podsumowujący projekt VET programu Erasmus+


raport_erasmus24.jpg


Zespół Szkół nr 2 im. S. Konarskiego w Bochni zrealizował projekt nr 2023-1-PL01-KA121-VET-000123709 w ramach akredytacji na lata 2021-2027 w programie Erasmus+, Akcja 1 Mobilność Edukacyjna, sektor Kształcenie i szkolenia uczniów i kadry. Projekt ten, dofinansowany przez Unię Europejską, miał na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych uczniów technikum oraz rozwój kompetencji zawodowych i osobistych nauczycieli.

Charakterystyka uczestników:

W projekcie uczestniczyło 26 uczniów (w tym 9 uczniów z tzw. "mniejszymi szansami", których udział był szczególnie wspierany przez projekt) kształcących się w następujących zawodach:

  • Technik budownictwa – 6 osób

  • Technik architektury krajobrazu – 4 osoby

  • Technik reklamy – 9 osób

  • Technik geodeta – 4 osoby

  • Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej – 3 osoby

W projekcie uczestniczył również:

  • 1 nauczyciel, biorący udział w kursach i szkoleniach

  • 2 opiekunów – nauczycieli sprawujących opiekę nad uczniami podczas mobilności

Opis mobilności:

Mobilność zagraniczna realizowana była w dniach 7.04.2024 – 20.04.2024, a dodatkowe dwa dni przeznaczone były na podróż. Uczniowie odbywali praktyki zawodowe w międzynarodowym środowisku pod nadzorem organizacji przyjmującej OLYMPUS EDUCATION SERVICES w miejscowości Nei Pori, Grecja.

Projekt koncentrował się na praktycznym zdobywaniu umiejętności zawodowych w międzynarodowym kontekście oraz rozwijaniu kompetencji kluczowych dla rynku pracy, takich jak komunikacja w języku angielskim, praca zespołowa i adaptacja do nowego środowiska kulturowego.


Czynności wykonywane przez uczniów w ramach praktyk zawodowych:

  • Technik budownictwa

Uczniowie kształcący się w zawodzie technik budownictwa realizowali zadania związane z praktycznym stosowaniem wiedzy budowlanej. Ich działania obejmowały:

  • Wykonywanie prac związanych z przygotowaniem placu budowy, w tym analiza dokumentacji technicznej i sporządzanie kosztorysów.

  • Praktyczne zastosowanie technik murarskich, tynkarskich i betoniarskich przy realizacji małych projektów budowlanych.

  • Przeprowadzanie pomiarów budowlanych przy użyciu nowoczesnych narzędzi pomiarowych.

  • Kontrola jakości materiałów budowlanych i ocena ich zastosowania w różnych projektach.

Zdobyte umiejętności i kompetencje:

  • Obsługa narzędzi budowlanych i programów do projektowania.

  • Rozwój umiejętności planowania i organizacji pracy na budowie.

  • Umiejętność współpracy w zespole międzynarodowym.

  • Komunikacja zawodowa w języku angielskim.

  • Technik architektury krajobrazu

Uczniowie zajmowali się projektowaniem i realizacją przestrzeni zielonych. W zakres ich działań wchodziło:

  • Projektowanie i zakładanie ogrodów przydomowych oraz terenów rekreacyjnych.

  • Dobór odpowiednich gatunków roślin do lokalnych warunków klimatycznych w Grecji.

  • Zakładanie systemów nawadniania i planowanie ich wydajności.

  • Pielęgnacja roślin oraz realizacja projektów zielonych ścian i dachów.

Zdobyte umiejętności i kompetencje:

  • Projektowanie krajobrazu z uwzględnieniem różnorodności biologicznej.

  • Zastosowanie ekologicznych rozwiązań w projektowaniu terenów zielonych.

  • Zrozumienie lokalnych uwarunkowań kulturowych i klimatycznych w planowaniu przestrzeni.

  • Posługiwanie się specjalistycznym słownictwem w języku angielskim.

  • Technik reklamy

Uczniowie realizowali zadania związane z przygotowywaniem i promowaniem kampanii reklamowych. Wykonywali następujące czynności:

  • Tworzenie projektów graficznych dla kampanii promocyjnych z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych.

  • Przygotowanie strategii reklamowych dostosowanych do lokalnego rynku greckiego oraz Unii Europejskiej.

  • Realizacja i ocena efektywności kampanii reklamowych, w tym analiza wskaźników.

  • Tworzenie treści multimedialnych, w tym video promocyjnych.

Zdobyte umiejętności i kompetencje:

  • Tworzenie spersonalizowanych projektów reklamowych.

  • Planowanie i zarządzanie kampaniami marketingowymi.

  • Umiejętność analizy rynkowej i oceny efektywności kampanii.

  • Rozwój kreatywności i umiejętności współpracy w międzynarodowym zespole.



  • Technik geodeta

Zadania uczniów obejmowały prace terenowe i biurowe związane z geodezją. Wykonywali oni:

  • Pomiar terenu z wykorzystaniem technologii GPS i dronów.

  • Tworzenie map cyfrowych przy użyciu oprogramowania GIS.

  • Opracowywanie dokumentacji geodezyjnej na potrzeby lokalnych projektów budowlanych.

  • Analiza danych pomiarowych i ich interpretacja.

Zdobyte umiejętności i kompetencje:

  • Obsługa nowoczesnych narzędzi pomiarowych i oprogramowania geodezyjnego.

  • Planowanie i przeprowadzanie pomiarów terenowych.

  • Współpraca w zespołach międzykulturowych.

  • Posługiwanie się językiem angielskim w komunikacji zawodowej.

  • Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej

Uczniowie w tym profilu realizowali zadania związane z instalacjami i systemami energetyki odnawialnej. Ich działania obejmowały:

  • Montaż i konserwacja systemów fotowoltaicznych.

  • Projektowanie i analiza systemów z zakresu energii wiatrowej i słonecznej.

  • Prowadzenie audytów energetycznych w budynkach i proponowanie rozwiązań zwiększających efektywność energetyczną.

  • Zapoznanie z nowoczesnymi technologiami odnawialnych źródeł energii stosowanymi w Grecji.

Zdobyte umiejętności i kompetencje:

  • Instalacja i konserwacja systemów OZE.

  • Analiza i ocena efektywności energetycznej.

  • Zrozumienie aspektów kulturowych i lokalnych uwarunkowań technologicznych.

  • Komunikacja techniczna w języku angielskim.


Przestrzeganie zasad i wartości programu Erasmus+:

W trakcie realizacji projektu szczególny nacisk położono na przestrzeganie zasad i wartości promowanych przez program Erasmus+. Wszyscy uczestnicy zostali zapoznani z kluczowymi założeniami programu, takimi jak:

Włączanie i różnorodność: Projekt był otwarty na uczniów z różnym poziomem umiejętności i zróżnicowanym zapleczem społeczno-ekonomicznym. Udział 9 uczniów z tzw. „mniejszymi szansami” był priorytetem, a ich integracja w grupie oraz wsparcie merytoryczne i emocjonalne miały kluczowe znaczenie dla sukcesu całego przedsięwzięcia.

Zrównoważony rozwój: Uczestnicy byli zachęcani do podejmowania działań wspierających ochronę środowiska i promowania ekologicznych rozwiązań w ramach praktyk zawodowych, takich jak wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, ograniczanie odpadów czy projektowanie terenów zielonych w sposób przyjazny dla środowiska.

Edukacja cyfrowa: Realizacja zadań związanych z nowoczesnymi technologiami, w tym wykorzystanie narzędzi cyfrowych w projektowaniu i analizie danych, była zgodna z kierunkiem rozwoju cyfryzacji wspieranym przez program Erasmus+. Uczniowie mieli możliwość zapoznania się z nowymi narzędziami i oprogramowaniem wykorzystywanym w ich branżach.

Kształcenie przez całe życie: Projekt promował ideę ciągłego rozwoju i nauki poprzez praktyczne działania zawodowe, uczestnictwo w międzynarodowych zespołach oraz zdobywanie nowych doświadczeń w środowisku zawodowym i kulturowym.

Równość szans: Wszystkie działania podejmowane w ramach projektu były realizowane w duchu równości i sprawiedliwości. Każdy uczestnik miał dostęp do równych szans na zdobywanie wiedzy i doświadczeń, a także nawiązywanie kontaktów międzynarodowych.

Dzięki przestrzeganiu zasad programu Erasmus+ uczniowie nie tylko zyskali konkretne umiejętności zawodowe, lecz także wzmocnili swoje kompetencje społeczne, takie jak tolerancja, otwartość i szacunek dla różnorodności kulturowej.



Promocja programu Erasmus+ i jego rezultatów:

W ramach realizacji projektu podjęto działania mające na celu promocję programu Erasmus+ oraz jego rezultatów, aby zwiększyć świadomość korzyści płynących z udziału w takich inicjatywach zarówno wśród uczniów, jak i społeczności lokalnej.

1. Spotkania informacyjne i warsztaty przed mobilnością:
Zorganizowano spotkania dla uczniów, rodziców oraz kadry szkolnej, podczas których szczegółowo omówiono cele programu Erasmus+, zasady uczestnictwa oraz spodziewane korzyści. Warsztaty przygotowujące do wyjazdu objęły tematy takie jak komunikacja międzykulturowa, zasady bezpieczeństwa oraz adaptacja w nowym środowisku.

2. Dokumentacja działań podczas projektu:
Uczniowie i nauczyciele dokumentowali przebieg mobilności za pomocą zdjęć, filmów oraz dzienników praktyk. Te materiały zostały później wykorzystane do tworzenia relacji publikowanych na stronach internetowych szkoły oraz w mediach społecznościowych.

3. Organizacja wydarzeń po zakończeniu mobilności:
Po powrocie uczniów z mobilności zorganizowano Dzień Erasmusa w szkole, podczas którego uczestnicy dzielili się swoimi doświadczeniami, prezentowali efekty swojej pracy oraz opowiadali o zdobytych umiejętnościach i przeżyciach. Wydarzenie to miało na celu inspirację innych uczniów do udziału w przyszłych projektach mobilnościowych.

4. Publikacje i prezentacje:
Rezultaty projektu zostały zaprezentowane na stronach internetowych szkoły oraz w lokalnych mediach. Dzięki temu szerokie grono odbiorców miało okazję zapoznać się z efektami działań realizowanych w ramach programu Erasmus+. Ponadto stworzono broszurę podsumowującą projekt, która została udostępniona uczniom i rodzicom podczas wydarzeń szkolnych.

5. Rozwój partnerstwa międzynarodowego:
Projekt stał się również okazją do nawiązania trwałych relacji z organizacją przyjmującą oraz z innymi partnerami międzynarodowymi. Współpraca ta otwiera nowe perspektywy na realizację kolejnych projektów w przyszłości.

Działania promocyjne przyczyniły się do wzmocnienia pozytywnego wizerunku Zespołu Szkół nr 2 w Bochni jako placówki aktywnie angażującej się w inicjatywy międzynarodowe i stwarzającej swoim uczniom szansę na rozwój w globalnym środowisku edukacyjnym.


Długoterminowe korzyści projektu i wpływ na społeczność lokalną:

Projekt VET realizowany przez Zespół Szkół nr 2 w Bochni wniósł nieoceniony wkład w rozwój edukacyjny, zawodowy i osobisty zarówno uczniów, jak i nauczycieli.

Dla wielu uczestników była to pierwsza możliwość wyjazdu zagranicznego, co wpłynęło na poszerzenie ich horyzontów kulturowych oraz otwartość na różnorodność. Uczniowie, szczególnie ci pochodzący z terenów wiejskich, zyskali nowe perspektywy na możliwości zawodowe i edukacyjne, jakie oferuje współczesna Europa. Dzięki projektowi młodzież z Bochni mogła nie tylko zdobyć nowe umiejętności techniczne, ale także zobaczyć, jak ich zawody funkcjonują w międzynarodowym środowisku.

Projekt przyczynił się również do zwiększenia świadomości lokalnej społeczności na temat znaczenia kształcenia zawodowego i możliwości oferowanych przez program Erasmus+. Uczniowie po powrocie dzielili się swoimi doświadczeniami podczas spotkań z rówieśnikami i rodzicami, zachęcając kolejne roczniki do udziału w podobnych inicjatywach.

Możliwości dalszego rozwoju:

Na podstawie doświadczeń z realizacji projektu zidentyfikowano kilka obszarów, które warto uwzględnić w przyszłych edycjach:

  • Większe zaangażowanie lokalnych partnerów – współpraca z regionalnymi firmami i instytucjami, które mogą wykorzystać wiedzę i umiejętności zdobyte przez uczestników w ramach mobilności.

  • Wsparcie uczniów z mniejszymi szansami – kontynuowanie działań na rzecz integracji i wyrównywania szans edukacyjnych, co pozwoli na jeszcze większe włączenie młodzieży z terenów wiejskich w międzynarodowe projekty.


Realizacja projektu to dowód na to, że kształcenie zawodowe w Zespole Szkół nr 2 w Bochni może łączyć tradycję z nowoczesnością, oferując uczniom narzędzia do sukcesu w dynamicznie rozwijającym się świecie.

Perspektywy na przyszłość:

Uczestnictwo w programie otworzyło nowe perspektywy zarówno dla uczniów, jak i kadry dydaktycznej. W wyniku projektu zidentyfikowano kilka kluczowych obszarów, które mogą być podstawą przyszłych działań:

  • Rozwój współpracy z partnerami zagranicznymi – w planach znajduje się nawiązanie współpracy z kolejnymi organizacjami, co pozwoli na realizację jeszcze bardziej zróżnicowanych projektów edukacyjnych.

  • Rozszerzenie form wsparcia dla uczniów z mniejszymi szansami – planowane jest zwiększenie liczby zajęć przygotowawczych oraz oferowanie dodatkowych stypendiów wspierających ich uczestnictwo w mobilnościach.

  • Integracja zdobytej wiedzy z lokalnym środowiskiem – uczniowie będą dzielić się swoimi doświadczeniami podczas spotkań z lokalnymi przedsiębiorcami oraz w trakcie zajęć szkolnych, inspirując innych do udziału w podobnych inicjatywach.


Podziękowania

Zespół Szkół nr 2 im. Stanisława Konarskiego w Bochni pragnie podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do realizacji tego projektu:

  • Uczniom za ich zaangażowanie, pracowitość i otwartość na nowe doświadczenia.

  • Nauczycielom, opiekunom, rodzicom za ich niezastąpioną pomoc i wsparcie w realizacji projektu.

  • Olympus Education Services za profesjonalne wsparcie w organizacji praktyk zawodowych.



Logotypy funduszy UE

„Cyfrowy Powiat Bocheński” - E-administracja w Powiecie Bocheńskim.

Używamy plików cookies w celu optymalnej obsługi Państwa wizyty na naszej stronie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.