Raport podsumowujący projekt VET programu Erasmus+
Zespół Szkół nr 2 im. S. Konarskiego w Bochni zrealizował projekt nr 2023-1-PL01-KA121-VET-000123709 w ramach akredytacji na lata 2021-2027 w programie Erasmus+, Akcja 1 Mobilność Edukacyjna, sektor Kształcenie i szkolenia uczniów i kadry. Projekt ten, dofinansowany przez Unię Europejską, miał na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych uczniów technikum oraz rozwój kompetencji zawodowych i osobistych nauczycieli.
Charakterystyka uczestników:
W projekcie uczestniczyło 26 uczniów (w tym 9 uczniów z tzw. "mniejszymi szansami", których udział był szczególnie wspierany przez projekt) kształcących się w następujących zawodach:
Technik budownictwa – 6 osób
Technik architektury krajobrazu – 4 osoby
Technik reklamy – 9 osób
Technik geodeta – 4 osoby
Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej – 3 osoby
W projekcie uczestniczył również:
1 nauczyciel, biorący udział w kursach i szkoleniach
2 opiekunów – nauczycieli sprawujących opiekę nad uczniami podczas mobilności
Opis mobilności:
Mobilność zagraniczna realizowana była w dniach 7.04.2024 – 20.04.2024, a dodatkowe dwa dni przeznaczone były na podróż. Uczniowie odbywali praktyki zawodowe w międzynarodowym środowisku pod nadzorem organizacji przyjmującej OLYMPUS EDUCATION SERVICES w miejscowości Nei Pori, Grecja.
Projekt koncentrował się na praktycznym zdobywaniu umiejętności zawodowych w międzynarodowym kontekście oraz rozwijaniu kompetencji kluczowych dla rynku pracy, takich jak komunikacja w języku angielskim, praca zespołowa i adaptacja do nowego środowiska kulturowego.
Czynności wykonywane przez uczniów w ramach praktyk zawodowych:
Technik budownictwa
Uczniowie kształcący się w zawodzie technik budownictwa realizowali zadania związane z praktycznym stosowaniem wiedzy budowlanej. Ich działania obejmowały:
Wykonywanie prac związanych z przygotowaniem placu budowy, w tym analiza dokumentacji technicznej i sporządzanie kosztorysów.
Praktyczne zastosowanie technik murarskich, tynkarskich i betoniarskich przy realizacji małych projektów budowlanych.
Przeprowadzanie pomiarów budowlanych przy użyciu nowoczesnych narzędzi pomiarowych.
Kontrola jakości materiałów budowlanych i ocena ich zastosowania w różnych projektach.
Zdobyte umiejętności i kompetencje:
Obsługa narzędzi budowlanych i programów do projektowania.
Rozwój umiejętności planowania i organizacji pracy na budowie.
Umiejętność współpracy w zespole międzynarodowym.
Komunikacja zawodowa w języku angielskim.
Technik architektury krajobrazu
Uczniowie zajmowali się projektowaniem i realizacją przestrzeni zielonych. W zakres ich działań wchodziło:
Projektowanie i zakładanie ogrodów przydomowych oraz terenów rekreacyjnych.
Dobór odpowiednich gatunków roślin do lokalnych warunków klimatycznych w Grecji.
Zakładanie systemów nawadniania i planowanie ich wydajności.
Pielęgnacja roślin oraz realizacja projektów zielonych ścian i dachów.
Zdobyte umiejętności i kompetencje:
Projektowanie krajobrazu z uwzględnieniem różnorodności biologicznej.
Zastosowanie ekologicznych rozwiązań w projektowaniu terenów zielonych.
Zrozumienie lokalnych uwarunkowań kulturowych i klimatycznych w planowaniu przestrzeni.
Posługiwanie się specjalistycznym słownictwem w języku angielskim.
Technik reklamy
Uczniowie realizowali zadania związane z przygotowywaniem i promowaniem kampanii reklamowych. Wykonywali następujące czynności:
Tworzenie projektów graficznych dla kampanii promocyjnych z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych.
Przygotowanie strategii reklamowych dostosowanych do lokalnego rynku greckiego oraz Unii Europejskiej.
Realizacja i ocena efektywności kampanii reklamowych, w tym analiza wskaźników.
Tworzenie treści multimedialnych, w tym video promocyjnych.
Zdobyte umiejętności i kompetencje:
Tworzenie spersonalizowanych projektów reklamowych.
Planowanie i zarządzanie kampaniami marketingowymi.
Umiejętność analizy rynkowej i oceny efektywności kampanii.
Rozwój kreatywności i umiejętności współpracy w międzynarodowym zespole.
Technik geodeta
Zadania uczniów obejmowały prace terenowe i biurowe związane z geodezją. Wykonywali oni:
Pomiar terenu z wykorzystaniem technologii GPS i dronów.
Tworzenie map cyfrowych przy użyciu oprogramowania GIS.
Opracowywanie dokumentacji geodezyjnej na potrzeby lokalnych projektów budowlanych.
Analiza danych pomiarowych i ich interpretacja.
Zdobyte umiejętności i kompetencje:
Obsługa nowoczesnych narzędzi pomiarowych i oprogramowania geodezyjnego.
Planowanie i przeprowadzanie pomiarów terenowych.
Współpraca w zespołach międzykulturowych.
Posługiwanie się językiem angielskim w komunikacji zawodowej.
Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej
Uczniowie w tym profilu realizowali zadania związane z instalacjami i systemami energetyki odnawialnej. Ich działania obejmowały:
Montaż i konserwacja systemów fotowoltaicznych.
Projektowanie i analiza systemów z zakresu energii wiatrowej i słonecznej.
Prowadzenie audytów energetycznych w budynkach i proponowanie rozwiązań zwiększających efektywność energetyczną.
Zapoznanie z nowoczesnymi technologiami odnawialnych źródeł energii stosowanymi w Grecji.
Zdobyte umiejętności i kompetencje:
Instalacja i konserwacja systemów OZE.
Analiza i ocena efektywności energetycznej.
Zrozumienie aspektów kulturowych i lokalnych uwarunkowań technologicznych.
Komunikacja techniczna w języku angielskim.
Przestrzeganie zasad i wartości programu Erasmus+:
W trakcie realizacji projektu szczególny nacisk położono na przestrzeganie zasad i wartości promowanych przez program Erasmus+. Wszyscy uczestnicy zostali zapoznani z kluczowymi założeniami programu, takimi jak:
Włączanie i różnorodność: Projekt był otwarty na uczniów z różnym poziomem umiejętności i zróżnicowanym zapleczem społeczno-ekonomicznym. Udział 9 uczniów z tzw. „mniejszymi szansami” był priorytetem, a ich integracja w grupie oraz wsparcie merytoryczne i emocjonalne miały kluczowe znaczenie dla sukcesu całego przedsięwzięcia.
Zrównoważony rozwój: Uczestnicy byli zachęcani do podejmowania działań wspierających ochronę środowiska i promowania ekologicznych rozwiązań w ramach praktyk zawodowych, takich jak wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, ograniczanie odpadów czy projektowanie terenów zielonych w sposób przyjazny dla środowiska.
Edukacja cyfrowa: Realizacja zadań związanych z nowoczesnymi technologiami, w tym wykorzystanie narzędzi cyfrowych w projektowaniu i analizie danych, była zgodna z kierunkiem rozwoju cyfryzacji wspieranym przez program Erasmus+. Uczniowie mieli możliwość zapoznania się z nowymi narzędziami i oprogramowaniem wykorzystywanym w ich branżach.
Kształcenie przez całe życie: Projekt promował ideę ciągłego rozwoju i nauki poprzez praktyczne działania zawodowe, uczestnictwo w międzynarodowych zespołach oraz zdobywanie nowych doświadczeń w środowisku zawodowym i kulturowym.
Równość szans: Wszystkie działania podejmowane w ramach projektu były realizowane w duchu równości i sprawiedliwości. Każdy uczestnik miał dostęp do równych szans na zdobywanie wiedzy i doświadczeń, a także nawiązywanie kontaktów międzynarodowych.
Dzięki przestrzeganiu zasad programu Erasmus+ uczniowie nie tylko zyskali konkretne umiejętności zawodowe, lecz także wzmocnili swoje kompetencje społeczne, takie jak tolerancja, otwartość i szacunek dla różnorodności kulturowej.
Promocja programu Erasmus+ i jego rezultatów:
W ramach realizacji projektu podjęto działania mające na celu promocję programu Erasmus+ oraz jego rezultatów, aby zwiększyć świadomość korzyści płynących z udziału w takich inicjatywach zarówno wśród uczniów, jak i społeczności lokalnej.
1. Spotkania informacyjne i warsztaty przed mobilnością:
Zorganizowano spotkania dla uczniów, rodziców oraz kadry szkolnej, podczas których szczegółowo omówiono cele programu Erasmus+, zasady uczestnictwa oraz spodziewane korzyści. Warsztaty przygotowujące do wyjazdu objęły tematy takie jak komunikacja międzykulturowa, zasady bezpieczeństwa oraz adaptacja w nowym środowisku.
2. Dokumentacja działań podczas projektu:
Uczniowie i nauczyciele dokumentowali przebieg mobilności za pomocą zdjęć, filmów oraz dzienników praktyk. Te materiały zostały później wykorzystane do tworzenia relacji publikowanych na stronach internetowych szkoły oraz w mediach społecznościowych.
3. Organizacja wydarzeń po zakończeniu mobilności:
Po powrocie uczniów z mobilności zorganizowano Dzień Erasmusa w szkole, podczas którego uczestnicy dzielili się swoimi doświadczeniami, prezentowali efekty swojej pracy oraz opowiadali o zdobytych umiejętnościach i przeżyciach. Wydarzenie to miało na celu inspirację innych uczniów do udziału w przyszłych projektach mobilnościowych.
4. Publikacje i prezentacje:
Rezultaty projektu zostały zaprezentowane na stronach internetowych szkoły oraz w lokalnych mediach. Dzięki temu szerokie grono odbiorców miało okazję zapoznać się z efektami działań realizowanych w ramach programu Erasmus+. Ponadto stworzono broszurę podsumowującą projekt, która została udostępniona uczniom i rodzicom podczas wydarzeń szkolnych.
5. Rozwój partnerstwa międzynarodowego:
Projekt stał się również okazją do nawiązania trwałych relacji z organizacją przyjmującą oraz z innymi partnerami międzynarodowymi. Współpraca ta otwiera nowe perspektywy na realizację kolejnych projektów w przyszłości.
Działania promocyjne przyczyniły się do wzmocnienia pozytywnego wizerunku Zespołu Szkół nr 2 w Bochni jako placówki aktywnie angażującej się w inicjatywy międzynarodowe i stwarzającej swoim uczniom szansę na rozwój w globalnym środowisku edukacyjnym.
Długoterminowe korzyści projektu i wpływ na społeczność lokalną:
Projekt VET realizowany przez Zespół Szkół nr 2 w Bochni wniósł nieoceniony wkład w rozwój edukacyjny, zawodowy i osobisty zarówno uczniów, jak i nauczycieli.
Dla wielu uczestników była to pierwsza możliwość wyjazdu zagranicznego, co wpłynęło na poszerzenie ich horyzontów kulturowych oraz otwartość na różnorodność. Uczniowie, szczególnie ci pochodzący z terenów wiejskich, zyskali nowe perspektywy na możliwości zawodowe i edukacyjne, jakie oferuje współczesna Europa. Dzięki projektowi młodzież z Bochni mogła nie tylko zdobyć nowe umiejętności techniczne, ale także zobaczyć, jak ich zawody funkcjonują w międzynarodowym środowisku.
Projekt przyczynił się również do zwiększenia świadomości lokalnej społeczności na temat znaczenia kształcenia zawodowego i możliwości oferowanych przez program Erasmus+. Uczniowie po powrocie dzielili się swoimi doświadczeniami podczas spotkań z rówieśnikami i rodzicami, zachęcając kolejne roczniki do udziału w podobnych inicjatywach.
Możliwości dalszego rozwoju:
Na podstawie doświadczeń z realizacji projektu zidentyfikowano kilka obszarów, które warto uwzględnić w przyszłych edycjach:
Większe zaangażowanie lokalnych partnerów – współpraca z regionalnymi firmami i instytucjami, które mogą wykorzystać wiedzę i umiejętności zdobyte przez uczestników w ramach mobilności.
Wsparcie uczniów z mniejszymi szansami – kontynuowanie działań na rzecz integracji i wyrównywania szans edukacyjnych, co pozwoli na jeszcze większe włączenie młodzieży z terenów wiejskich w międzynarodowe projekty.
Realizacja projektu to dowód na to, że kształcenie zawodowe w Zespole Szkół nr 2 w Bochni może łączyć tradycję z nowoczesnością, oferując uczniom narzędzia do sukcesu w dynamicznie rozwijającym się świecie.
Perspektywy na przyszłość:
Uczestnictwo w programie otworzyło nowe perspektywy zarówno dla uczniów, jak i kadry dydaktycznej. W wyniku projektu zidentyfikowano kilka kluczowych obszarów, które mogą być podstawą przyszłych działań:
Rozwój współpracy z partnerami zagranicznymi – w planach znajduje się nawiązanie współpracy z kolejnymi organizacjami, co pozwoli na realizację jeszcze bardziej zróżnicowanych projektów edukacyjnych.
Rozszerzenie form wsparcia dla uczniów z mniejszymi szansami – planowane jest zwiększenie liczby zajęć przygotowawczych oraz oferowanie dodatkowych stypendiów wspierających ich uczestnictwo w mobilnościach.
Integracja zdobytej wiedzy z lokalnym środowiskiem – uczniowie będą dzielić się swoimi doświadczeniami podczas spotkań z lokalnymi przedsiębiorcami oraz w trakcie zajęć szkolnych, inspirując innych do udziału w podobnych inicjatywach.
Podziękowania
Zespół Szkół nr 2 im. Stanisława Konarskiego w Bochni pragnie podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do realizacji tego projektu:
Uczniom za ich zaangażowanie, pracowitość i otwartość na nowe doświadczenia.
Nauczycielom, opiekunom, rodzicom za ich niezastąpioną pomoc i wsparcie w realizacji projektu.
Olympus Education Services za profesjonalne wsparcie w organizacji praktyk zawodowych.
„Cyfrowy Powiat Bocheński” - E-administracja w Powiecie Bocheńskim.
Używamy plików cookies w celu optymalnej obsługi Państwa wizyty na naszej stronie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.