Symbol języka migowego

Wyjście z klasą -Śladami Wyspiańskiego

05.12.2025

logotyp_wyjscie_z_klasa1.jpg
ŚLADAMI WYSPIAŃSKIEGO, MATEJKI ORAZ KIEŚLOWSKIEGO
2 grudnia uczniowie naszej szkoły po raz kolejny mogli uczestniczyć w edukacyjnej wycieczce do Krakowa w ramach projektu ,,Wyjście z klasą”.
I tym razem zaczęliśmy od seansu filmowego poprzedzonego prelekcją w kultowym kinie ,,Kinie pod Baranami” w Krakowie. Zdecydowaliśmy się na film polskiego reżysera Krzysztofa Kieślowskiego DEKALOG, część 1. Kieślowski jest przedstawicielem nurtu zwanego kinem moralnego niepokoju, kawalerem francuskiego Orderu Sztuki i Literatury. Dekalog otwiera metafizyczną fazę twórczości reżysera, w którym Kieślowski odciął się ostatecznie od polityki i starał się postawić uniwersalne pytania moralne, jednocześnie odbiegając od realiów współczesnej Polski. DEKALOG I-to film otwierający znany telewizyjny cykl, nawiązujący do treści pierwszego przykazania biblijnego, ale skupiony raczej na ,,duchu”, a nie na ,,literze” dekalogu, otwarty na różne interpretacje, inspirujący do dyskusji zarówno wierzących, jak i niewierzących. Współczesny moralitet, umieszczony w scenerii wielkomiejskiego blokowiska, zestawiający postawy i racje dorosłych z dziecięcymi poszukiwaniami wzorca życia, myślenia i postepowania oraz odpowiedzi na pytania o sens życia i śmierci. Moralitet konfrontujący postawę skrajnego racjonalizmu i scjentyzmu, z metafizyką i wiarą w Boga. Nadal aktualny problem zawodności Nauki jako Autorytetu. Pojęcia kluczowe które zostały poruszone w czasie prelekcji oraz dyskusji to: dekalog, sacrum, profanum, kanon. Próbowaliśmy odpowiedzieć sobie na pytania: W co wierzy współczesny człowiek? Jakie postawy reprezentują bohaterowie filmu? Jak pogodzić wiarę z zasadami rozumu? Jakie znaczenie symboliczne ma przestrzeń w filmie? Jakie etyczne kanony funkcjonują w Zachodniej Europie? Film wywarł na wszystkich ogromne wrażenie, zmusił do refleksji, do głębszego myślenia, wywołał silne emocje. Dekalog I zdecydowanie zawiera ważne przesłanie, porusza ważne tematy, zachęcając do refleksji nad doświadczeniami indywidualnymi i zbiorowymi.
Po filmie udaliśmy się na plenerową lekcję pt. ,,Wawel Wyspiańskiego” zorganizowaną przez Muzeum Zamek Królewski na Wawelu. Młodzież zapoznała się z historią, sztuką i kulturą Zamku w kontekście historii miasta i kraju, ze szczególnym uwzględnieniem osoby Stanisława Wyspiańskiego. ,,Wyspiański […] był zakochany w Wawelu. Marzył o wskrzeszeniu jego świetności”-Adam Chmiel , historyk i archiwista, przyjaciel Wyspiańskiego. Lekcja plenerowa, która charakteryzuje się aktywnością w przestrzeni, w naszym przypadku w przestrzeni Wzgórza Wawelskiego okazała się wspaniałą alternatywą dla klasycznych metod nauczania. Nauka nie musi ograniczać się tylko do murów szkoły. Doświadczyliśmy edukacji w inny sposób i bardzo nam się to podobało.
Innym sposobem na wzbogacenie tradycyjnego procesu nauczania są również lekcje muzealne. My wzięliśmy udział w lekcji muzealnej pt. ,,Sztuka według Matejki” w MNK, oddział Dom Jana Matejki. Dowiedzieliśmy się czym była wizja dziejów Polski w obrazach Jana Matejki i na czym polegała ich rola w kształtowaniu zbiorowej świadomości narodu.
Nasze wyjście, podróż edukacyjną zakończyliśmy w Restauracji Hawełka na Rynku Głównym, gdzie często bywał Stanisław Wyspiański. Dzięki uprzejmości Pani Manager mogliśmy zapoznać się z historią budynku, historią miasta Kraków oraz historią restauracji. Obiad w tak znamienitej ,eleganckiej, pełnej tradycji restauracji, która była popularna wśród artystycznych i intelektualnych elit ówczesnego Krakowa, smakował wyśmienicie. Wszyscy poczuliśmy się wyjątkowo, otoczeni eleganckimi meblami, stylowym oświetleniem, muzyką w tle, profesjonalną obsługą oraz wysokiej jakości jedzeniem. Wszystkie te elementy stworzyły unikalny klimat.
Cała wycieczka- wyjście z klasą okazało się niesamowitym przeżyciem pełnym nowych doświadczeń oraz wiedzy nabytej poprzez bezpośrednie doświadczenie. Mieliśmy okazję zobaczyć, dotknąć, usłyszeć i poczuć to , czego się uczymy na lekcjach w szkole. Ponadto mogliśmy się również zintegrować przy wspólnym posiłku. Dziękujemy.

Logotypy funduszy UE

„Cyfrowy Powiat Bocheński” - E-administracja w Powiecie Bocheńskim.

Używamy plików cookies w celu optymalnej obsługi Państwa wizyty na naszej stronie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.